Bryting er en verdensomspennende idrett. Bryting gir både en unik fysisk og mental kapasitet.

Bryting er en fantastisk idrett for barn og unge.

Urædd bk har treningstilbud for barneparti og seniorparti. Klubben legger vekt på fellesskap, læring og mestring for alle medlemmene uansett alder eller ferdighetsnivå. Vi har erfarne trenere som legger til rette for at utøverne kan utvikle seg og nå sitt fulle potensial på en gøyal måte.

Vi drar jevnlig på turneringer med våre utøvere, slik at de kan teste sine ferdigheter og oppleve mestring og glede.
Når du er klar for å ta steget videre, tilbyr vi også muligheten til å delta på nasjonale mesterskap.

Hos oss er det viktig å skape et miljø der alle føler seg inkludert og kan utvikle sitt nivå på en mestringsnfokusert måte.

Sammen i Urædd skaper vi et sterkt fellesskap der vi motiverer hverandre til å bli bedre brytere hver eneste dag.

Kom og bli med på trening og oppdag gleden ved å utfordre deg selv i brytesporten!

Hva er bryting?

- Bryting går ut på å utføre ulike poenggivende teknikker på en motstander, eller tvinge motstanderens skuldre i matta (fallseier), innenfor en brytering.

- For barn på bryteskole/knøtt er det spesielt tilpassede regler med et ekstra hensyn til læring og NIFs barnerettighetsbestemmelser.

Vi følger reglementet fastsatt av Norges bryteforbund (NBF) og det internasjonale bryteforbundet (UWW).

Antrekk

I brytekamper må man enten ha rød eller blå drakt, samt brytesko.

På trening kan man ha på ordinært treningstøy, men det anbefales å ha brytesko pga. dets tilpasninger til brytematta.

Stevner

For å kunne delta på nasjonale stevner, må alle utøvere betale en listens til NBF.

NB!
Barn under 13 år er omfattet av NIFs forsikring og behøver derfor ikke betale lisens.

Dere finner mer info om lisens og fremgangsmåte inne på NBFs sider:
(https://bryting.no/praktisk-info/lisens-og-forsikring/)

Vekt og veiing

Bryting er en vektklasseidrett, som hindrer størrelse og styrkeforskjell på en rettferdig måte.
Barn regulerer ikke vekt, men deltar i "flytende vektklasser" eller den nærmeste vektklassen.

Vektreguleringen trer først i kraft når utøverne er 18 år eller ferdig utvokst.